Tien procent minder buik? Drie jaar langer leven



Tien procent minder buik? Drie jaar langer leven

De Vrije Universiteit Brussel voerde een grootschalige gezondheidsenquête uit tijdens het Brusselse Voedingssalon. De onderzoekers berekenden dat we gemiddeld drie à vier gezonde levensjaren kwijtspelen door overgewicht.

 

Na eerder onderzoek op het Voedingssalon werd al vastgesteld dat 50 procent van de Belgische bevolking overgewicht heeft en dat 1 op 5 Belgen zelfs obees is. Bij wijze van sensibiliseringsactie wilde de vakgroep Huisartsgeneeskunde van de VUB daar nu concreet de gevolgen van tonen: ze onderzochten hoeveel gezonde levensjaren de Belg verliest omdat hij een te grote buikomtrek heeft.

 

720 mensen lieten hun buik opmeten tijdens hun bezoek aan het salon. De deelnemers, met een gemiddelde leeftijd van 58 jaar voor de mannen en 56 jaar voor de vrouwen, hadden een gemiddeld BMI van respectievelijk 27,3 en 26,5. Aan de hand van de buikomtrek en een wetenschappelijke formule bepaalden de onderzoekers hoeveel gezonde levensjaren ze verliezen door overgewicht.

 

Buikomtrek beter dan BMI

Professor Dirk Devroey (VUB): "Ideaal gezien mag je buikomtrek niet meer zijn dan 50% van je lichaamslengte. Als je buikomtrek groter is, dan heeft dit een weerslag op je levensverwachting. De verhouding tussen je lichaamslengte en je buikomtrek is een betere parameter voor je overgewicht dan je Body Mass Index (BMI), omdat je gewicht alleen eigenlijk niet zo veel zegt. Als je meer gaat sporten, daalt je vetpercentage en neemt je spiermassa toe. Dan kun je evenveel wegen als voordien, maar toch gezonder zijn, ook al zie je dat niet op de weegschaal."

 

Drie jaar langer leven

Uit de metingen bleek dat de gemiddelde man 175 cm groot is en een buikomtrek van 99 cm heeft. Hij verliest 3,4 levensjaren door dat overgewicht. Alarmerend, maar dat cijfer kan teruggedrongen worden: verliest hij 10 procent van zijn buikomtrek, dan leeft hij bijna drie jaar langer. De gemiddelde vrouw - 162 cm met een buikomtrek van 88 cm - verliest 4,5 levensjaren. Met 10 procent buikomtrek minder zou dat nog maar anderhalf jaar zijn.

 

Tien procent buikomtrek verliezen, is dat niet veel? Devroey: "Voor iemand zonder overgewicht wel, maar bij de gemiddelde deelnemer aan de studie - mensen met een matig overgewicht - komt dat eigenlijk neer op 8 à 9 te verliezen centimeters. Dat krijg je met gezonde voeding en meer beweging probleemloos voor elkaar."

 

Hoe je die buikomtrek dan doet slinken?

Professor Devroey geeft vijf tips:

  • Beweeg minstens een half uur per dag. Een beetje achter je stofzuiger aansloffen is niet voldoende, ga dertig minuten stevig doorwandelen in het bos of op straat.
  • Eet minstens drie keer per dag. Nog te vaak slaan mensen het ontbijt over, en dat is - zoals het cliché wil - écht de belangrijkste maaltijd van de dag. Door te ontbijten zet je je metabolisme in werking, waardoor je in de loop van de dag meer calorieën verbrandt. Ben je 's ochtends vaak moe of futloos? Dan komt dat omdat je niet voldoende hebt ontbeten.
  • Eet tussendoortjes. Fruit en gezonde snacks tussendoor houden je metabolisme draaiende.
  • Eet voldoende groenten en fruit. Omdat ze gezond zijn, maar ook omdat je geconstipeerd geraakt als je er te weinig van eet. Ook dat doet je buikomtrek toenemen. Heb je geen metabole problemen (zoals suikerziekte) dan mag je gerust een drietal stukken fruit per dag.
  • Vermijd alcohol. Want: alcohol doet vooral het buikvet toenemen.
Bron: GVA 31/01 via Licence2Publish - 09-02-2015

Comments

Heb je al een account op healthlab.nl? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 



Lees ook