Altijd vermoeid of last van spierpijn? Deze voedingsstoffen verlossen je van je kwaaltjes



Altijd vermoeid of last van spierpijn? Deze voedingsstoffen verlossen je van je kwaaltjes

Een eenzijdig voedingspatroon is niet bepaald gezond. Dat weet ongetwijfeld iedereen. Maar wist je ook dat een tekort aan essentiële voedingsstoffen veelvoorkomende kwaaltjes kan veroorzaken die gemakkelijk te verhelpen zijn?

 

Zo kan een gebrek aan magnesium jouw vermoeidheid verklaren en kan je jezelf de nodige opkikker geven door meer groene groenten en meergranen te eten.

 

Onze drukke levensstijl zorgt ervoor dat een snelle hap achter het computerscherm of een pitstop bij de frituur des te verleidelijker wordt. Maar volgens voedingsdeskundige Rob Honson kan onze eenzijdige voedingsstijl ons behoorlijk wat lichamelijke klachten opleveren. In de Britse krant Daily Mail somt hij op welke voedingsstoffen broodnodig zijn en welke lichamelijke klachten aan een mogelijk gebrek gekoppeld kunnen worden.

 

1. Magnesium

Magnesium is een onmisbaar mineraal dat helpt om allerhande lichaamsprocessen in het lichaam te sturen. Zo speelt het een belangrijke rol bij de opbouw van spieren en het zenuwstelsel, zorgt het ervoor dat je botten en je hart gezond blijven, is het betrokken bij het omzetten van voedsel in energie en helpt het om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Typische kwaaltjes bij een gebrek aan magnesium zijn slapeloosheid, angst en vermoeidheid.

 

De volgende voedingmiddelen bevatten magnesium: donkergroene groenten (zoals broccoli en spinazie), noten en zaden, bonen en linzen, meergranen (zoals bruine rijst) en vetrijke vis (zoals makreel). Magnesium wordt niet door het menselijk lichaam aangemaakt en kan enkel via de voeding opgenomen worden.

 

2. Calcium

Calcium geeft voornamelijk stevigheid aan het skelet en de tanden en helpt bij de bloeddoorstroming en spiercontracties van het lichaam, waaronder die van het hart. Een calciumtekort kan spierzwakte, pijnlijke botten en breuk veroorzaken.

De volgende voedingsmiddelen bevatten calcium: alle zuivelproducten (zoals melk, kaas en yoghurt), donkergroene groenten (zoals broccoli en spinazie), tofu, noten (zoals amandels) en vis uit blik (zoals zalm). Ook calcium wordt niet door het menselijk lichaam aangemaakt en kan enkel via de voeding opgenomen worden.

 

3. Jodium

Jodium zorgt voor de aanmaak van schildklierhormonen die nodig zijn voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling. Bij gebrek aan jodium kan de werking van de schildklier verstoord raken, met vermoeidheid en lusteloosheid als gevolg. Vooral tijdens de zwangerschap kan dit een grote impact op de gezondheid van de baby teweegbrengen, waaronder groeistoornissen.

 

De volgende voedingsmiddelen bevatten jodium: zeewier (vooral gedroogd zeewier), kabeljauw, garnalen, gevogelte en tonijn in blik.

 

4. Kalium

Kalium is een mineraal dat de vochtbalans en bloeddruk in het lichaam regelt. Onderzoek wijst uit dat het een hoge bloeddruk kan helpen voorkomen. In normale omstandigheden zorgt het lichaam er meestal zelf voor dat het de juiste hoeveelheid kalium bevat, maar in geval van ziekte kan de natuurlijke balans verstoord raken. Typische kwaaltjes bij een gebrek aan kalium zijn lusteloosheid, verzwakte spieren en een verminderde eetlust.

 

De volgende voedingsmiddelen bevatten kalium: groenten (zoals avocado en spinazie), gedroogd fruit, bananen, vetrijke vissoorten (zoals zalm) en bonen.

 

5. Omega 3

Het zal niemand verwonderen dat ook omega-3-vetzuren in dit lijstje zijn opgenomen. Het zijn immers essentiële vetzuren die het transport van hormonen, eiwitten en enzymen mogelijk maken en noodzakelijk zijn voor het natuurlijke afweersysteem, de normale hersenfunctie, de bloeddruk, de werking van de nieren... Ze worden niet door het menselijk lichaam aangemaakt en kunnen dus enkel via de voeding opgenomen worden. De lijst met klachten bij een tekort aan omega-3-vetzuren is uitgebreid: vermoeidheid, lusteloosheid, vaak ziek zijn, droge huid, stemmingswisselingen ... maar staat wel ter discussie.

 

De volgende voedingsmiddelen bevatten omega-3-vetzuren: verse makreel, verse en gerookte zalm, ansjovis en sardienen uit blik, walnoten en lijnzaadolie.

 

Bron: GVA 11/06 via License2publish - 28-06-2016

Comments

Meld je hier aan om te reageren 



Lees ook

Waarom je nooit mag sporten met een katerWaarom je nooit mag sporten met een kater
Te warm om te slapen? Zo lukt het wélTe warm om te slapen? Zo lukt het wél